I use the basic forms as I find them in nature, in the sky, in water or in the earth, in railways or on the banks of rivers,…. I want to develop a personal language, very strict and clear, but at the same time free without constraints. These symbols traverse, give insight, intercept, disappear, create tension between them…. The circle, probably the most significant of the forms, is present everywhere in nature, while the square is a human invention.
Carl Jung believed that the circle symbolizes the processes of nature, the cosmos and the cycles of the universe, while the square represents the universe as man conceives and projects it. In my paintings, there is also this duality round - square, natural - human, feelings - reasoning, which collide against each other.
For a long time I searched an absolute deer black for my paintings, and finally I found it in England with Stuart Temple, the sworn enemy of Anish Kapoor. This deep black highlights the ‘natural’ colours of my series of paintings, which, seeing them together, further reinforces their expressiveness.
J'utilise les formes de base telles que je les trouve dans la nature, dans le ciel, dans l'eau ou dans la terre, dans les chemins de fer ou sur les berges des rivières,.... Je veux développer un langage personnel, très strict et clair, mais en même temps libre sans contraintes. Ces symboles traversent, donnent à voir, interceptent, disparaissent, créent une tension entre eux.... Le cercle, probablement la forme la plus significative, est présent partout dans la nature, tandis que le carré est une invention humaine. Carl Jung pensait que le cercle symbolise les processus de la nature, le cosmos et les cycles de l'univers, tandis que le carré représente l'univers tel que l'homme le conçoit et le projette. Dans mes peintures, il y a aussi cette dualité rond - carré, naturel - humain, sentiments - raisonnement, qui se heurtent l'un à l'autre. J'ai longtemps cherché un noir de cerf absolu pour mes peintures, et je l'ai finalement trouvé en Angleterre avec Stuart Temple, l'ennemi juré d'Anish Kapoor. Ce noir profond met en valeur les couleurs « naturelles » de mes séries de peintures, ce qui, vu ensemble, renforce encore leur expressivité.